Ford motor

Problemen Ford-motor

Problemen Ford-motor!   ja/nee

Dat de ene motor de andere niet is, daar ben ik de afgelopen 20 jaar als camper- en caravanjournalist al vaker mee geconfronteerd. Zoals tijdens een onderzoek dat ik instelde naar Volvo-motoren. Nu dient zich soortgelijks aan met Ford-motor problemen.

Dat moet ergens rond de eeuwwisseling zijn geweest. Volvo, de ideale trekauto voor caravanners, kwam ‘plotseling’ de hellingen in de Ardennen niet meer op. Zelfs 140 pk was niet voldoende. Uiteindelijk bleek er niets loos, de schakel-luie gebruikers van Volvo’s trapten alleen het gas dieper in, maar terugschakelen naar een toerental met trekkracht, ho maar. Ze waren het niet meer gewend. Niemand die er nog aan dacht om het ideale toerental voor maximale trekkracht te zoeken met een anderhalve ton wegende aanhanger aan de haak. De aanwezigheid van cruise controle maakte het probleem alleen maar erger.

Is er met de Ford-motor in campers momenteel dan soms het zelfde aan de hand? Fiat heeft daarmee immers ook zo z’n ervaring. Camperaars met een Fiat Ducato reden ’s zomers duizenden kilometers lang met 70 km/u in de 5e versnelling door Frankrijk, tot het kleinste en zwakste schakeltje uit de bak het begaf. Ophef alom, de ene na de andere versnellingsbak in Ducato’s raakte defect onder invloed van te weinig omwentelingen, te veel vraag naar kracht, en slechte smering. Een ervaren monteur bij het destijds gerenommeerde camperbedrijf Camperland had het probleem door. “Al die revisies zijn onnodig, ik doe er een halve centimeter meer olie in en hier blijven ze allemaal heel.” vertrouwde hij me toe. Er over schrijven had overigens weinig effect, er kwam een revisie-set en langzaam stierf het probleem uit.

Nu is Ford aan de beurt, maar de autofabrikant noch de importeur willen er van weten. Het is allemaal de schuld van de gebruikers, is hun standpunt, tot iemand bij de rechter anders weet te bewijzen. De NKC, de Nederlandse Kampeerauto Club, werkt hard aan het probleem en bracht het onlangs groot naar buiten in een uitzending van VARA’s Kassa. (klik op de link voor de uitzending)

Ford-motor 2.2 TDCi

Hier gaat het mis bij de Ford-motor 2.2 TDCi. Gebroken zuigers.

Ford-motor defect

Hoewel het hele NKC/Kassa-onderzoek naar de 2.2 liter Ford-motor uit campers was gericht op bewijs verzamelen dat er iets mis was, werd, behalve het defect – afstellen inspuitstukken en een gescheurde zuiger – helaas niet echt bewijs gevonden van een mechanische oorzaak. Verder dan ‘mogelijk niet op de zware belasting berekend’ kwamen de ingeschakelde experts niet. En Ford zweeg. Zware belasting vindt, zoals de geschiedenis leert, niet alleen maar plaats door kilo’s. Zware belasting ontstaat ook bij ‘verkeerd gebruik’, van motor en versnellingen.

Hoewel ook ik natuurlijk geen direkte oplossing heb is toeren maken, terugschakelen en maximum koppel inzetten sowieso goed voor moderne diesels. De tijd van ’tokkelen’ in een zeer laag toerental en korte ritjes is voorbij. Kracht zoek je tegenwoordig vanaf 1.800/2.000 toeren per minuut, en zeker niet meer onder de 1.500 toeren. Dat het juist om de sterkere motoren gaat die defect raken, sterkt me extra in deze gedachte. Ook blijft een dieselmotor – en het uitlaatsysteem – lekker schoon als je langere tijd, meer dan 25 kilometer, bij 2.500 a 3.000 toeren rijdt. Prima om heuveltop te komen ook. En vooral: voorkom ritten waarbij de motor, katalysator en roetfilter niet op bedrijfstemperatuur komen.

Dus geef ik verontruste bestuurders van een camper met Ford-motor, tot de oplossing er is, het volgende advies. Je houdt de moderne diesel heel door ‘m te belasten met omwentelingen. Schakel terug, vraag bergop en helling op niet meer om maximale kracht bij een laag toerental in de vijfde of zesde versnelling. Draai juist dan fors in de toeren of zelfs nog wat meer, in z’n vier bijvoorbeeld, of drie als het steil wordt. Raadpleeg de gebruikershandleiding eens over ‘rijden in de bergen’. En laten we hopen dat het probleem daarmee is opgelost, net zoals bij Volvo en Fiat voorheen. Immers, niet iedereen draait de Ford-motor in de soep, dus zoek ik het liever even in het gebruik. En terugschakelen was en is voor velen een probleem. Net als cruise controle. Uitzetten is het beste zodra het landschap op en neer gaat. Ook maandenlang stilstaan in de stalling is niet prettig voor motoren. Dus als het even kan trek je er beter af en toe een weekend op uit. Dan haal je ook meer plezier uit je campertje.

Als we zo schade kunnen voorkomen, ik hoorde bedragen voor revisie tussen 5.500 en 8.000 euro voorbij komen, is dat toch mooi meegenomen? Wel problemen? Klik hier….

Deze Ford-motor liever laten staan

En kopers van een camper blijven bij voorkeur ver van de campers met 2,2 liter TDCi-Motoren met Euro-4 toelating, van 2006 tot en met 2011. Deze motor ligt in voorwielaangedreven Ford Transit campers, waarvan een deel nog na 2011 op kenteken is gekomen. Bijna alle schadegevallen komen voor in de 130 en 140 pk varianten. Bij motoren van voor die tijd en Euro-5-motoren vanaf eind 2011 doen zich vooralsnog geen problemen voor.

Aanvulling 16 januari 2017: Na lang aandringen krijgt NKC Ford-Nederland aan tafel om te zoeken naar een oplossing. Eigenaren van de betreffende Ford campers <melden zich hier>  bij de NKC.
4 antwoorden
  1. Hans Bleekemolen zegt:

    Zou het zo gepromote “nieuwe rijden” kunnen bijdragen aan dit fenomeen.
    In Het NKC blad kampeerauto 7/2014 staat een artikel het behalen van het C1 rijbewijs.
    Daarin mag de berijder van de camper niet meer terug schakelen alleen zijn voet van het pedaal halen en na de bocht weer gewoon gas geven. Hierdoor zal je dus met een te laag toerental de bocht uit komen. Vraag is dus hebben de ongelukkige eigenaren dan ook het “Nieuwe rijden ” toegepast.

  2. Wim de Roos zegt:

    Ik kan me in het nieuwe rijden best vinden, zolang het over het rustige rijgedrag gaat; anticiperen, uitrollen, brandstof sparen. Uitrollen kan, als het toerental laag wordt, ook met het koppelingspedaal ingetrapt. Overigens vindt de turbo dat ook heel fijn als je een stop maakt langs de autosnelweg. Even rustig een minuutje een beetje afkoelen voor de motor en oliestroom tot stilstand komen.
    Als het op optrekken aankomt zijn toerentallen in het bereik van het maximum koppel belangrijker. Als het weer harder kan, en bij omhoog rijden natuurlijk, beter terugschakelen in het beste toerengebied – zie instructieboekje – lekker optrekken tot de gewenste snelheid.

Reacties zijn gesloten.