Kampeerautotarief Kwarttarief onder druk?

Wijzigingen belasting camper 2017

Wijzigingen belasting camper 2017-2020

Vanaf 2017 wijzigen de camperbelastingen op een aantal punten. Daarmee maakt het kabinet het stelsel van autobelastingen eenvoudiger. De veranderingen moeten ook zorgen voor stabiele belastinginkomsten en een efficiëntere bijdrage aan een gezonder milieu.

Wijzigingen camperbelastingen van 2017 tot 2020 op hoofdlijnen

  • Verlaging van de aanschafbelasting personenauto’s (bpm) voor 2020 met in totaal 14,7%.
  • Verlaging van 2% van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor alle personenvoertuigen.
  • Verhoging van de mrb voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelauto’s vanaf 1 januari 2019.
  • Versterking van de fiscale stimulering van volelektrische auto’s.

Veranderingen camperbelastingen

 Volledig elektrische auto’s krijgen een fiscale stimulans. In 20

Het kabinet heeft de ambitie dat na 2035 alleen nog nieuwe auto’s verkocht worden die emissievrij kunnen rijden. Na 2050 moeten er alleen maar emissievrije auto’s rondrijden. Dat is dus al over 3 jaar (hoe lang gaat een nieuwe camper eigenlijk mee?). Daarom blijft het kabinet volledig elektrisch rijden tot en met 2020 volledig stimuleren. Deze auto’s hebben tot dan in elk geval volledige vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en BPM.

Minder voordelen (plug-in) hybride auto’s

Vanaf 2017 komt de kilocorrectie voor alle (plug-in) hybride auto’s te vervallen. Vanaf 2017 gaat de berekening van de motorrijtuigenbelasting over het volledige gewicht van het voertuig inclusief accu. Wel blijven eigenaren van plug-in hybride auto’s tot en met 2020 profiteren van het halftarief van de motorrijtuigenbelasting. Zo blijft het voor particulieren hopelijk aantrekkelijk om een tweedehands plug-in hybride auto te kopen. Voor de ‘conventionele’ hybride zijn er vanaf 2017 geen fiscale voordelen meer.

Zwaardere belasting auto’s en campers zonder roetfilter

Oude dieselauto’s die meer fijnstof uitstoten dan een nieuw model, gaan meer betalen. Voor deze vervuilende diesels zonder fabrieksroetfilter gaat de mrb per 2019 met 15% omhoog (inclusief opcenten). Eigenaren van een vervuilende diesel hebben dus een paar jaar de tijd om een schonere auto te kopen.

Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilo betekent dat een verhoging van € 225 per jaar. De verhoging komt voor een gemiddelde bestelauto van een ondernemer uit op € 62 per jaar.

Bpm tot 2020 met 14,7 % verlagen

Het kabinet wil de aanschafbelasting (bpm) stapsgewijs afbouwen met in totaal 14,7 % in 2020. De afbouw is een eerste stap is naar een volledige afbouw van de bpm op termijn. De dieseltoeslag is uitgezonderd van deze afbouw en deelt niet mee in de verlaging van de tarieven.

Ook de berekening van de bpm zal gaan veranderen. De CO2-uitstootgrenzen voor bezineauto’s en dieselauto’s wordt vanaf 2016 aangescherpt. Het vaste deel gaat omhoog van € 175 naar € 350. De CO2-component gaat met een gelijk deel omlaag. De hoogte van de bpm is afhankelijk van de  CO2-uitstoot. Daarnaast gaat het tarief voor auto’s die weinig CO2-uitstoten omlaag. Zuinige personenauto’s in het kleine en middensegment krijgen hierdoor extra voordeel.

Verlaging motorrijtuigenbelasting voor personenauto’s

De motorrijtuigenbelasting wordt per 1 januari 2017 voor reguliere personenvoertuigen verlaagd met 2,7%. Het kabinet maakt dit mogelijk vanuit de opbrengst van diverse maatregelen die opgenomen zijn in de Autobrief II.

Autobrief ll

De wijzigingen in de autobelastingen komen uit Autobrief II. Hierin staat hoe van 2017 tot 2020 de autobelastingen beter aansluiten bij deze tijd. Maar ook bij de toekomstige ontwikkelingen op de automarkt. Hierdoor worden de autobelastingen robuuster, eenvoudiger en dragen zij efficiënter bij aan klimaat en milieu.

De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Wiebes van Financiën ingestemd met  Autobrief II. Het wetsvoorstel Autobrief II is op 19 juni 2015 aan de Tweede Kamer aangeboden. De Tweede Kamer (op 12 april 2016) en de Eerste Kamer (op 5 juli 2016) hebben ingestemd met het wetsvoorstel. Dat betekent dat de wijzigingen ingaan op 1 januari 2017.