Op deze pagina vind je veel gestelde vragen. Via de contactpagina krijg ik veel vragen voorgelegd, waarop je de antwoorden hier kunt vinden. Na 35 jaar techniek in campers en caravans weet ik het meeste zelf. In alle andere gevallen vergroot ik m’n kennis verder door contact op te nemen met fabrikanten van caravans of campers, dealerbedrijven of toeleveranciers. Niets is gerubriceerd, dus veel succes met zoeken en lezen. Sowieso leerzaam voor velen lijkt me.
Alles over campers en buscampers.
Alles over caravans en een beetje vouwwagen en tent.
In mijn camper heb ik een poederblusser van een kilo. Heeft die onderhoud nodig?
Sinds 2014 is het onderhoud van brandblussers bij wet verplicht gesteld. Dat geldt echter niet voor particulier gebruik. Het is voor de spuitgasten ook niet te doen om alle brandblussers in het land te controleren. Wil je dat, Google dan eens op een particulier bedrijf. Maar dat kun je ook makkelijk zelf. Controleer de brandblusser regelmatig op beschadigingen. De vergrendeling van de spuitmond moet in tact zijn. De manometer moet in het groene vlakje staan. Onderin het groen is al dubieus voor volledige werking. Daarbij is het ook verstandig de poederblusser regelmatig even uit de houder te nemen en te schudden tot het poeder beweegt. Daarmee blijft het bluspoeder los in de houder en zal de aanwezige luchtdruk dat makkelijker uitdrijven. Koop bij twijfel eens een nieuwe. Een poeder brandblusser van twee kilo neemt niet veel meer plaats in maar heeft echt veel meer blusvermogen. Tegenwoordig zijn ook onderhoudsvrije makkelijk te bedienen spuitbussen met aerosol-blusmiddel te koop.
Ik hoorde dat rijden met de kachel aan niet meer is toegestaan. Klopt dit?
Het rijden met de gaskachel ingeschakeld is niet verboden, maar tegelijkertijd niet zonder gevaar. Natuurlijk moet de kachel (net als een op gas werkende koelkast) sowieso uit vóór het binnenrijden van een tankstation. Daar is roken en open vuur immers verboden en levensgevaarlijk. Kampeerauto’s die na 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet, mogen (internationaal) alleen met brandende kachel rijden als een automatische gasafsluiter is gemonteerd. In alle andere gevallen moet gaskraan op de fles tijdens het rijden dicht. Dit geldt dus voor kampeerauto’s van na 1 januari 2007. Truma biedt met de MonoControl CS en DuoControl CS een oplossing. Een hogedrukslang met afsluiter verbindt dan de gasfles met de vast aan de wand gemonteerde drukregelaar, die op zijn beurt direct aan de gasleiding is gemonteerd. De afsluiter op de fles klapt dicht als de slang beschadigt; die op de drukregelaar bij een aanrijding. Hoewel niet verplicht is, kunnen we u dit veilige systeem van harte aanbevelen. Ook verdient het altijd aanbeveling om een gasfles te beveiligen met GasStop. Meer over deze producten op www.truma.com en www.gasstopglobal.com
Bij een camperplaats in Marokko werd ik vorig jaar verwezen voor vullen van mijn gasflessen. Maar dit voorjaar in de Ardennen wilde de kachel er niet op branden. Hoe kan dat?
In dit geval vermoed ik dat de flessen voor propaangas zijn gevuld met butaangas. Butaan gaat niet in damp over als de temperatuur onder 4∞ Celsius komt. Na een nacht met ‘vorst aan de grond’ in het voorjaar kan de temperatuur van de gasfles zo laag zijn dat de kachel niet meer wil branden. Dit kan ook in Zuid-Europese landen voorkomen. In meer noordelijke landen tankt men doorgaans uitsluitend propaangas af. Onprofessioneel gevulde gasflessen kunnen bovendien gevaar opleveren. Bijvoorbeeld als het vulstation ze te vol tankt. Kijk daarom of een weegschaal gebruikt wordt bij het vullen, of een gasvulmeter.
Hoe krijg ik na de vakantie mijn toilettank beter schoon. Er zit veel hardnekkig stinkend vuil in.
ledereen kent wel huismiddeltjes om een toilettank te reinigen. Maar wordt hij daar ook echt schoon van? Doorgaans is de kalkaanslag en urinezuur te sterk voor die middelen. En sterke producten kunnen schade aanbrengen aan rubbers en afsluiters. We namen daarom zelf onlangs de proef op de som met ons Thetford toiletje. Wij namen, gewoon omdat het makkelijk is Thetford Cassette Tank Cleaner. Er zijn ook andere merken verkrijgbaar. Nadat de toilettank op de camping de laatste keer is geleegd en doorgespoeld giet je het spul met lauwwarm water in het toilet. Tijdens de rit naar huis laten we vloeistof al klotsend z’n werk doen. De tank blijkt inderdaad brandschoon als we eenmaal thuis zijn. Alleen nog leeggooien, omspoelen en de rubbers behandelen met een zuurvrij vet of siliconen. Dan kan de camper de stalling weer in. Eén fles is trouwens goed voor drie schoonmaakbeurten.
Mijn camper beschikt over slechts enkele stopcontacten en bovendien sta ik bijna nooit aan de walstroom. Ik zou graag meer USB-laadpunten aanleggen, maar hoe?
Universal Serial Bus (universele seriële bus), meestal aangeduid met USB, is een standaard voor de aansluiting van randapparatuur op computers. Een bijkomend voordeel van USB is, dat deze stekkersaansluiting de stroomvoorziening van veel moderne oplaadbare apparatuur als smartphones, tablets, games, ledlampen en zelfs ventilatoren kan verzorgen. In steeds meer caravans en campers zijn ze dan ook standaard op handige plaatsen aangebracht. Heb je er te kort, of is het onderkomen wat ouder, dan is inbouwen of aanpassen eenvoudig. Kant en klare stopcontacten met een 12-volt aansluiting zijn nu alom verkrijgbaar. Veel campers zijn voorzien van een Dometic 12-volt rails voor de leesspotjes. Dometic verkoopt daarvoor een USB-blokje (€ 10), dat je net als de spotjes aan die rail kunt klikken. Klaar en laden maar. Zit je veel buiten, dan is de USB-inbouwdoos (€ 85) een mogelijkheid. Kant en klaar in de wand te bouwen en aansluiten aan het 12 Volt circuit. Een twaalf volt leesspotje kun je vervangen door een moderne leeslamp met ingebouwde USB-aansluiting in de voet (€ 33). Tot slot: de Voltport (adviesprijs € 164) is een inschuifbare stekkerkolom met 2 x 230 Volt en 1 x USB. Je kunt ‘m inbouwen in de onderkant van een bovenkastje, in een dressoirmeubel of in het aanrechtblad. Stekker eruit, inschuiven, en niets meer te zien of in de weg. Een gat met een diameter van 10,2 cm is nodig en 18,5 cm kastdiepte. Aansluiting 230 Volt. Genoemde prijzen zijn een indicatie. Vraag ernaar bij je dealer. Hij kan alles in elk geval bestellen bij bbatechniek.nl.
Een slang van de ringverwarming ligt in de weg voor bagage.
Camper en caravandealer beschikken over een rek vol onderdelen voor de ringverwarming. Om het hele assortiment te bekijken kun je de site www.gimeg.nl of www.truma.com eens bezoeken. Door een paar meter verwarmingslang met bijpassende koppelstukken te kopen kan de hele boel verlegd worden. Neem dunne slang omdat die, vanaf de wand gerekend, minder naar binnen komt in de bergruimte. Alles bovenin de bergruimte en boven over de serviceluiken of garagedeuren bevestigen. Zo ‘hangt’ de slang altijd veilig voor schuivende bagage. Voorzie de slang op gunstige plaatsen van uitstroomopeningen of prik er om de paar centimeter of naar behoefte gaatjes in. Door dat pas ’s winters te doen is de temperatuur in de berging precies te regelen en dringt zo veel mogelijk warmte tot de woonruimte door.
handig een kleinere camper, maar hoe kun je daar lang in leven?
Er is maar een manier om er achter te komen of een camper bevalt: eerst huren. Doe dat bij de dealer waar je uiteindelijk eventueel ook de nieuwe camper wilt kopen, dan is buiten het seizoen vaak een goede financiële deal mogelijk. Een compacte camper heeft natuurlijk voordelen. Je kunt ‘m dagelijks gebruiken, meestal gemakkelijker parkeren, hij is smaller en minder zwaar. Aan accessoires is alles verkrijgbaar. Een nadeel is de vaak wat mindere isolatie, maar als je niet ’s winters kampeert, speelt dat al geen rol meer. Ik zeg over deze campers altijd: “Alles er op en er aan, behalve ruimte.” Als de voordelen tijdens het reizen opwegen tegen dat nadeel, dan is de compact een goede keuze. Zo niet, kijk dan liever uit naar een model met kampeeropbouw.
Ik hoorde dat rijden met de kachel aan niet meer is toegestaan. Klopt dit?
Het rijden met de gaskachel ingeschakeld is niet verboden, maar tegelijkertijd niet zonder gevaar. Natuurlijk moet de kachel (net als een op gas werkende koelkast) sowieso uit vóór het binnenrijden van een tankstation. Daar is roken en open vuur immers verboden en levensgevaarlijk. Kampeerauto’s die na 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet, mogen (internationaal) alleen met brandende kachel rijden als een automatische gasafsluiter is gemonteerd. In alle andere gevallen moet gaskraan op de fles tijdens het rijden dicht. Dit geldt dus voor kampeerauto’s van na 1 januari 2007. Truma biedt met de MonoControl CS en DuoControl CS een oplossing. Een hogedrukslang met afsluiter verbindt dan de gasfles met de vast aan de wand gemonteerde drukregelaar, die op zijn beurt direct aan de gasleiding is gemonteerd. De afsluiter op de fles klapt dicht als de slang beschadigt; die op de drukregelaar bij een aanrijding. Hoewel niet verplicht is, kunnen we u dit veilige systeem van harte aanbevelen. Ook verdient het altijd aanbeveling om een gasfles te beveiligen met GasStop. Meer over deze producten op www.truma.com en www.gasstopglobal.com
Hoe krijg ik na de vakantie mijn toilettank beter schoon. Er zit veel hardnekkig stinkend vuil in.
ledereen kent wel huismiddeltjes om een toilettank te reinigen. Maar wordt hij daar ook echt schoon van? Doorgaans is de kalkaanslag en urinezuur te sterk voor die middelen. En sterke producten kunnen schade aanbrengen aan rubbers en afsluiters. We namen daarom zelf onlangs de proef op de som met ons Thetford toiletje. Wij namen, gewoon omdat het makkelijk is Thetford Cassette Tank Cleaner. Er zijn ook andere merken verkrijgbaar. Nadat de toilettank op de camping de laatste keer is geleegd en doorgespoeld giet je het spul met lauwwarm water in het toilet. Tijdens de rit naar huis laten we vloeistof al klotsend z’n werk doen. De tank blijkt inderdaad brandschoon als we eenmaal thuis zijn. Alleen nog leeggooien, omspoelen en de rubbers behandelen met een zuurvrij vet of siliconen. Dan kan de camper de stalling weer in. Eén fles is trouwens goed voor drie schoonmaakbeurten.
Hoe kan ik een scan g van de ringverwarming verleggen?
Camper en caravandealer beschikken over een rek vol onderdelen voor de ringverwarming. Om het hele assortiment te bekijken kun je de site www.gimeg.nl of www.truma.com eens bezoeken. Door een paar meter verwarmingslang met bijpassende koppelstukken te kopen kan de hele boel verlegd worden. Neem dunne slang omdat die, vanaf de wand gerekend, minder naar binnen komt in de bergruimte. Alles bovenin de bergruimte en boven over de serviceluiken of garagedeuren bevestigen. Zo ‘hangt’ de slang altijd veilig voor schuivende bagage. Voorzie de slang op gunstige plaatsen van uitstroomopeningen of prik er om de paar centimeter of naar behoefte gaatjes in. Door dat pas ’s winters te doen is de temperatuur in de berging precies te regelen en dringt zo veel mogelijk warmte tot de woonruimte door.