tweedehands caravan kopen
Tweedehands caravan kopen?
Hier moet je op letten
Wie overweegt te gaan kamperen maar niet direct een nieuwe caravan wil aanschaffen, kan kiezen voor een mooie occasion en een tweedehands caravan kopen. Het aanbod en de keuze zijn groot. Maar waar moet je op letten om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt?
Het aantal geregistreerde caravans in Nederland bedraagt zo’n 450.000 exemplaren. Daarvan worden er jaarlijks zo’n zevenduizend vervangen door nieuwe. Naast die ingeruilde exemplaren bij caravandealers wordt een veelvoud occasions verkocht via particuliere verkoop. De vraag is of je een gebruikte caravan wilt kopen bij een particulier, een caravanmakelaardij of bij een Bovag aangesloten caravandealer. Voor het prijsverschil hoef je het niet te doen want dat is niet groot. Iedereen houdt immers de markt in de gaten. Bij een particulier kun je mogelijk makkelijker afdingen maar daarentegen geeft een caravanbedrijf (meestal) garantie en je hebt meer keuze in merken en modellen.
Tweedehands Caravan kopen bij een caravandealer
Voor veilige aankoop en keuze uit een groot aanbod, is de officiële merkendealer de aangewezen persoon. Koop bij voorkeur wel bij een Bovag aangesloten bedrijf. Zo’n bedrijf moet voldoen aan strenge kwaliteitseisen en je krijgt automatisch een jaar garantie op elke caravan die meer kost dan € 3.500. Ontstaat er onverhoopt een geschil met de verkoper, dan is bemiddeling door de Bovag mogelijk. Verkoopt een bedrijf met eigen garantie, let dan op de voorwaarden.
Een gebruikte caravan kopen bij een particulier
Kopen bij een particulier kan risico’s met zich mee brengen. Zo wordt, als de verkoop aanstaande is, noodzakelijk onderhoud vaak uitgesteld. Soms is er ook geen mogelijkheid om de caravan goed te bekijken omdat die in de stalling staat. Bevalt de caravan, dan kan het zijn dat je een impulsaankoop doet: je bent er immers toch. Beter is het om te investeren in een aankoopkeuring bij een Focwa of Bovag aangesloten bedrijf, zodat ook onzichtbare gebreken aan het licht komen. Als je dat niet doet en er blijken achteraf gebreken te zijn, dan kun je op een particulier niets verhalen. Je hebt geen garantie. Alleen als duidelijk sprake is van een verzwegen gebrek, kun je eventueel via de rechter verhaal halen maar dat is vaak een moeizame weg.
Caravan kopen via een tussenpersoon of makelaar
Een caravanmakelaardij begeleidt het proces van verkoop door een particulier. Dat zijn gespecialiseerde bedrijven maar ook stallingen of dealerbedrijven regelen dat. De verkoper is zo verlost van onderhandelingen en betaalt daarvoor bemiddelingskosten. Er is meestal een bodemprijs afgesproken dus er is ruimte voor een stevige prijsonderhandeling. Let op: je koopt nog altijd van de particulier, niet van het bedrijf met die mooie showroom waarin de caravan is tentoongesteld. Garantie is doorgaans niet mogelijk of je moet het er apart bij kopen. Kopen via de makelaar is meestal veilig omdat die immers gebaat is bij een goede naam.
Aandachtspunten tweedehands caravan kopen
Kenteken en documenten:
Controleer de kentekenplaat op de ingeslagen waarborgtekens en de kentekenpapieren of -card met het ingeslagen chassisnummer. Als de caravan zwaarder is dan 750 kilo moeten het kenteken op naam van de nieuwe eigenaar worden overgeschreven (www.rdw.nl). Daarvoor heb je een tenaamstellingsbewijs en overschrijvingsbewijs of bij een een kentekencard de tenaamstellingscode nodig. Zijn die documenten niet beschikbaar, dan moet de verkoper ze eerst bij de RDW aanvragen. Ga zelf naar RDW.nl en voer daar onder particulier het kenteken van de caravan in. Controleer of gewichten overeenkomen met wat jij zoekt en of het aangegeven chassisnummer overeenkomt met de caravan die voor je staat. Ook kun je zien of de caravan als gestolen staat geregistreerd. Is de toegestane maximum massa van de caravan lager dan 750 kilogram, dan is een eigen kenteken niet nodig. Vraag in dat geval om een aankoopnota van de verkoper met daarop het chassisnummer. Ook nu is een chassisnummer verplicht bij grensoverschrijdende reizen.
Oxydatie:
Aluminium kan zijn aangetast door oxidatie. Aluminiumrot openbaart zich door blaasjes onder de lak, wit poeder (oxidatie) op het materiaal of in ernstige gevallen een gaatje in het aluminium. Dit niet te stoppen proces wordt veroorzaakt door vocht. Wees verder alert op haarscheurtjes bij een kunststof front. Is de achterbumper nog heel? Zitten de handgrepen vast? Is het fietsenrek nog goed bevestigd aan de achterwand? Een caravan met grotere schades of hagelschade laat je beter staan.
Inspectie buitenkant:
Bekijk de caravan aan de buitenzijde nauwgezet. Let op de symmetrie van de caravan. Zijn er geen vreemde stickers, reflectoren of roostertjes aangebracht om schade aan het oog te onttrekken? Een deukje in het aluminium op de wand is doorgaans geen probleem. Polyester kan op de rondingen soms craquelé vertonen. Dat hoeft niets te betekenen maar controleer binnen wel op lekkages. Is de buitenplaat ergens gescheurd of geplooid, in de hoek naast de deur bijvoorbeeld, dan is er sprake van ernstige vermoeidheid van de opbouw of het chassis. Het kan duiden op overbelading of versleten vering.
Gas en licht:
Controleer of alle apparaten op gas goed functioneren (gaspitten, kachel, koelkast). Laat de veiligheid en de werking jaarlijks controleren bij een onderhoudsbeurt. Controleer tevens alle elektrische apparatuur.
Ramen:
Kijk goed naar het venster in het front van een oudere caravan. Check ook of de twee delen van de dubbele ramen nog aan elkaar zitten. Controleer de sluitingen. Controleer ook verdroogde en gescheurde raamrubbers. Die kunnen lekkages veroorzaken. De kit onder de raamrubbers moet flexibel zijn. Over kit gesproken, siliconenkit passen caravanfabrikanten nooit toe. Kom je dat tegen, dan is door amateurs lekkage ‘verholpen’.
Vloer/bodem:
De bodem van de caravan moet hard zijn. Dat kun je controleren op de hoeken en rond de wielen, waar eventuele problemen zich meestal als eerste openbaren.
Chassis, as en banden:
Het chassis en de as moet je laten controleren door een erkend bedrijf. Kijk bij banden of er geen droogtescheuren in zitten en check de leeftijd. Hoewel er geen houdbaarheidsdatum op banden staat, is het beter banden van de caravan voor de zekerheid na 8 jaar te laten vernieuwen. Let op: sommige verzekeringsmaatschappijen eisen bij de caravanverzekering dat ze na zes jaar moeten worden vervangen.
Interieur:
Een muffe vochtige lucht kan duiden op lekkage. Langdurige lekkages openbaren zich in vochtplekken, verkleuring en verdikkingen rond dakluiken, onder hoeken van vensters en bij de vloer in bankkasten en achter de keuken. Kijk binnen ook goed in de hoeken van de caravan. Voortenten in bankkasten ontrekken soms ernstige schade aan het oog.