Veilig rijden met de caravan

2019 Tabbert Rossini 450 TD 2,3Veilig rijden met de caravan

Voor veilig rijden met de caravan zou dit artikel eigenlijk overbodig moeten zijn. Bij elke caravan hoort namelijk een uitgebreide handleiding, waarin alle relevante veiligheidsaspecten besproken en uitgelegd worden. De praktijk is echter anders. Hoewel sommige merken een waardevolle handleiding leveren, en in vrijwel elke nieuwe caravan ook gebruikersinformatie over de koelkast, de kachel en het onderstel is te vinden, komt het voor een hoop kampeerders toch op gewoon ‘uitproberen’ neer.

Dat er een bepaalde relatie bestaat tussen belading, kogeldruk en weggedrag, daarvan hoeven we de meeste caravanners niet meer te overtuigen. Ze weten allemaal dat de kogeldruk ‘goed’ moet zijn. Niet te hoog, maar ook weer niet te laag. Toch zien we er maar zelden eentje bezig om de kogeldruk ook daadwerkelijk te controleren. Doen ze dat dan ‘op het oog’ of wordt het gemakshalve maar overgeslagen? Hoewel het gevaar van een zekere gemakzucht hier zeker dreigt, hebben we de indruk dat deze schijnbare desinteresse vooral is toe te schrijven aan vertrouwen en ervaring. Wie eenmaal gemerkt heeft dat z’n caravan zich rustig door het verkeer laat loodsen, zal zoveel mogelijk vasthouden aan dezelfde manier van beladen. Kleine veranderingen blijven zo ‘onbestraft’.

Het advies ‘alle zware voorwerpen horen in de buurt van de as’ kent menigeen. Dat is ook volkomen terecht, want daar geven ze nu eenmaal de minste kans op verstoring van het ‘evenwicht’.

Vuistregels voor belading

Weet je het nog? Plaats zware lading laag, zo dicht mogelijk bij de as. Met andere woorden. Loodzware boeken, conserven en de voortent onderin, truien en washandjes bovenin. Probeer naar de door de fabrikant opgegeven kogeldruk te beladen. Doe dat niet door naar achteren te compenseren, maar concentreer meer gewicht dichter bij de as door bagage voorin meer naar de as te brengen. De stabiele combinatie krijg je zo….

Auto

  1. Hoge massa
  2. Laag zwaartepunt
  3. Lange wielbasis
  4. Grote spoorbreedte
  5. Korte achteroverbouw
  6. Stabiele wielophanging
  7. Stevige vering
  8. Juiste bandenspanning

Caravan

  1. Lage eigen massa
  2. Lange dissel
  3. Laag zwaartepunt
  4. Grote spoorbreedte
  5. Gunstig te beladen indeling
  6. Juiste bandenspanning
  7. Stabilisatorkoppeling
  8. Elektronisch anti-slingersysteem