Buscamper van Overland Campers aan de achterzijde gezien met accessoires

Overland Campers buscamper

Overland Campers

In Capelle aan den IJssel, direct aan de oever van de Hollandse IJssel, bouwen de broers Folkert en Kaspar Pieterse de stoere autarkie Overland Campers.

Op de rails van een oude scheepswerf staat tegenwoordig een sleetse Romney-loods waarin de stoere reiscampers van Overland Campers ontstaan. Er is één basisindeling beschikbaar, waarin ook eigen wensen nog passen. De broers streven naar moderne modulebouw met standaard mogelijkheden. Opvallend zijn de binnenwanden en uitgebreide professionele elektronica die geheel naar eigen idee is uitgewerkt.

Overland Campers Mercedes Sprinter

De Mercedes wordt door Overland Campers altijd opgeleukt als 4×4.

Exterieur

„Overlanding is het zelfvoorzienend reizen met een voertuig, waarbij de reis zelf het doel is“, zegt de website Wereldreizigers.nl. Dat is nou precies waarop de Overland Campers Mercedes Sprinter is ontworpen en ingericht. Klanten kunnen de auto zelf leveren of deze bij de broers bestellen. De bouw gebeurt op nieuwe en/of gebruikte Mercedes Sprinters. Stoere off-road-wielen en banden plaatsen ze ongeacht het model, maar natuurlijk is vierwielaandrijving ook mogelijk. 

Om achterin in de breedte twee meter liglengte te bereiken zijn de zijpanelen daar symmetrisch uitgebouwd. Schuiframen in de achterdeuren maken latere plaatsing van een ladder of reservewielhouder mogelijk, want de ramen kunnen daar achter dan altijd nog wijdopen. Op het dak zorgt een groot dakluik voor extra lichtinval en zijn zonnepanelen bevestig. De op de foto zichtbare imperiaal is een optie. 

Een stoer volledig multiplex interieur dat ook off-grid tegen een stootje kan.

Interieur 

Om de camper tegen alle weersomstandigheden te isoleren is Armaflex flexibel schuim aangebracht en 5 centimeter dikke Australische wol. Die wol laat die zich rond spanten achter de wandpanelen makkelijk wat samendrukken. De drie centimeter dikke styrofoam geïsoleerde vloer is voorzien van rails voor het sjorren van bagage en zelfs plaatsing van een achterbank/slaapbank (optie) met autogordels. De slijtvaste bovenlaag komt uit het openbaar vervoer en is tegen vrijwel alles bestand. In de modulaire indeling, standaard voor twee personen, bepaal je zelf waar de meubels komen. De draaibare voorstoelen voorin kun je aanvullen met één of meerdere poefjes waarin bagage of bijvoorbeeld een draagbaar toilet mee kunnen. Een toiletruimte/douchecabine is (nog) niet verkrijgbaar, maar daarvoor is achterin tussen de achterdeuren een buitendouche standaard. Daarvoor optioneel ook een in cassette opvouwbare douchecabine voor wat meer privacy.

Wanden, meubels en het opklapbare bed – met 20 cm dik matras – zijn voor stoere reizen uitgevoerd in ijzersterk multiplex. In gleuven in de wanden passen T-bouten waaraan de meubels zijn bevestigd. Je kunt die zelf meubels makkelijk aanvullen met eigen plankjes, lampjes, bloempotten en lichtsnoeren. De bevestiging schuif je gemakkelijk in een van al die gleuven. En dames (ook heren), eventueel stof blaas je uit alle randjes weg met de optionele compressor. Het keukenblok bevat een kleine 50 liter koelkast, een spoelbakje en een tweepits inductiekookplaat.

De overzichtelijk technische ruimte onder het bed wordt afgesloten met wandpanelen.

De overzichtelijk technische ruimte onder het bed wordt afgesloten met wandpanelen.

Installaties

Alle bedrading is achter vaste wanden in mantelbuis verwerkt om bij eventuele problemen altijd te kunnen vervangen. De bedrading verbind een doordachte elektrische installatie die geschikt is voor permanent wildkamperen. Op het overzichtelijke bedieningspaneels kun je alle aangesloten apparatuur bedienen en zaken volgen als acculading, en het effect van de zonnepanelen. En met een knopdruk natuurlijk alles in een keer uitschakelen. 

Standaard is een reusachtige maar liefst 320 Ah sterke Lithium accu die ondersteund door 280 Wp aan zonnepanelen en een 50 Ampère laadbooster  – voor snelladen via de motor – eigenlijk altijd voldoende stroom kan leveren. Er is zelfs ruimte om ‘m tot 920 Ah (!) uit te breiden. De 3.000 Watt zuivere inverter/omvormer zorgt dat ook altijd 230 volt beschikbaar is. Een inductiekookplaat – in een lade in de zijkant van het keukenblok – is binnen en buiten inzetbaar. Jammer is dat een kachel optioneel is, maar dat biedt ook keuzemogelijkheden. De geadviseerde AquaHot dieselgestookte warmtewisselaar van zo’n 5.000 Watt kan de camper makkelijk kan verwarmen, ook ’s winters. Bovendien levert dat uit Amerika afkomstige apparaat voor douchen onbeperkt heet water.

Technische gegevens

Overland Campers getoonde model

Mercedes Sprinter L2H2 315 CDI, 6 versn., Max. vermogen kW(pk)/rpm 110(150)/4.500, Max. koppel Nm/rpm 320/1.400-3.200, Lengte opbouw 593 cm, Breedte 206 cm, Hoogte/stahoogte 276/190 cm, Wielbasis 366 cm, Massa rijklaar (+/- 5%) 2.750 kg, Max. massa 3.500 kg, Zit/slaapplaatsen 2/2, Bedmaten achter 200 x 150 cm

Uitrusting onder meer: draaibare stoelen met armleuningen, magnetische verduisteringsgordijnen, verswatertank 90 liter, afvalwatertank 30 liter, uitzetraam links, dakraam, schuiframen achterdeuren, zonnepanelen et cetera.

Prijs Mercedes Sprinter (nieuw 2023) vanaf ±€ 51.000, interieur vanaf € 32.900. i overlandcampers.nl