Alles Over De Integraal Camper

Tijdens de zoektocht naar een nieuwe camper passeren vier basisvormen de revue. Hier vind je alles over de integraal camper en drie modellen, met een speciale opbouw, met de namen buscamper, alkoof en halfintegraal. We hebben de plussen en minnen van de vier basismodellen op een rijtje gezet.

Ultieme reis- en verblijfauto

Alles Over De Integraal Camper

In de geheel door de camperfabrikant ontworpen opbouw van deze reis- en verblijfauto, de integraalcamper, zijn het autochassis en de cabine helemaal ‘geïntegreerd’. Daaraan dankt dit type zijn naam dan ook. De integraal ziet men als het topmodel onder de drie opbouwvormen. Het is tevens de duurste oplossing, verkrijgbaar vanaf een meter of zes tot wel 12 meter lang. De allergrootste modellen vallen in de Liner of Coach camperklasse.

Het ontbreken van de carrosserie van de auto, in de geheel gesloten en geïsoleerde campercarrosserie, maakt deze camper ruimer en comfortabeler, zowel ’s zomers als ’s winters. Soms is rondom zelfs dubbele beglazing aangebracht of als optie leverbaar.

Door de totale isolatie van de opbouw is de integraal stiller in gebruik. Vrijwel alle camperfabrikanten ontwerpen een verticaal front aan de integraal. Dat doen ze om de cabine geschikt te maken voor een hefbed, dat dan voorin boven het dashboard en de stoelen hangt. De zetels voor bestuurder en bijrijder liggen door de verplaatsing van de ruit ver binnen de nieuwe carrosserie. Soms wordt het uitzicht naar links- en rechtsachter daardoor nogal beperkt. De locatie van zijramen is tijdens een proefrit een aandachtspunt, net als het uitzicht door de voorruit. Laag staat stoer, maar kan het panorama flink verlagen en dus verkleinen.

Hoewel een portier aan de bestuurderszijde onmisbaar lijkt, is het soms verstandiger om die kostbare en zware optie, mits mogelijk, ten behoeve van het laadvermogen te vergeten. Er zijn gebruikers die een tolticket of parkeerkaartje dan maar met een barbecuetang, via het raam uit de automaat pakken.

Met lage chassis compenseren de bouwers comfortverhogende oplossingen zoals een dubbele bodem. Toch valt een integraal over het algemeen hoog uit, met de inmiddels bekende gevolgen voor het rijgedrag. Verbeteringen zijn te vinden in opties als een AL-KO-amc-chassis en tandemassen. Populaire opties snoepen veel laadvermogen van de toch al flink uitgeruste modellen weg. De zwaarste daarvan is wel de uitschuifwand om de leefruimte te vergroten, de zogenaamde slide-out.

De integraal kent riante mogelijkheden voor heel mooie interieurs met grote badkamers, ruime zitgroepen en alle mogelijke bedopstellingen.