SERV-Media, Wim de Roos, onderweg met Roller Team Livingstone 255

Alles Over De Compacte Buscamper

Tijdens de zoektocht naar een nieuwe camper passeren vier basisvormen de revue. Hier vind je alles over de compacte buscamper en drie modellen, met een speciale opbouw, met de namen alkoof, halfintegraal en integraal. We hebben de plussen en minnen van de vier basismodellen op een rijtje gezet.

Vooral efficiënte gebruiksmogelijkheden

Alles Over De Compacte Buscamper

De compacte buscamper is een tot camper omgebouwde gesloten bestelwagen. Behalve voor verre snelle reizen naar warme oorden, en overnachten bij familie, is zo’n campertje ook ideaal voor dagelijks gebruik en goederenvervoer. Een tweede auto is niet meer nodig.

Alle benodigdheden voor een vakantie zitten er in, op en aan. Net als bij grotere campers. Alleen aan ruimte ontbreekt het in deze klasse. Meestal zijn de bedmaten daarom beperkt, is het meubelwerk soms petieterig en krap opgesteld en zijn alleen de cabinestoelen riant qua zitcomfort. Aan bergruimte houdt het uiteraard ook al niet over. In veel gevallen moet je voor de nacht flink schuiven met de inventaris en soms zelfs uitstappen om de nachtombouw voor elkaar te boxen. Met twee personen is de vloeroppervlakte bezet, laat staan met een heel gezin. Een verhoogde camperopbouw of hefdak met bedvoorziening zorgt dan voor net die twee extra slaapplaatsen. En niet alleen voor de kinderen, ook voor logés, of wanneer je het bedje met z’n tweeën eens te vol vindt.

Dat klinkt allemaal negatief, toch is de kleine compacte camper populairder dan ooit. Hij staat namelijk van alle campers nog het dichtst bij kamperen. Besturen en manoeuvreren is door de geringe omvang (breedte twee meter) gemakkelijker. Volledig ingerichte zijn ze er al vanaf ruim vier meter. Daarmee past zo’n bestelbusje in elk standaard parkeervak, of dat nou voor je deur is, midden in een Frans dorp, of aan de kust. Kwak maar neer! Soms is in zo’n buscamper zelfs op vervoer van een motorfiets voorbereidt. Vooral als bedvoorzieningen achterin opklapbaar zijn, komt allround gebruik dichterbij. De snelste buscamper van dit moment is op 190 km/u begrensd.

Er zijn grofweg drie typen buscamper te onderscheiden. Als eerste de ‘schattige’ allerkleinste campers op basis van bestelauto’s in de Renault Kangoo klasse. Helaas voldoen deze (meestal) niet aan de eisen die de Nederlandse RDW en Belastingdienst stellen aan de indeling. De leefruimte van een camper moet qua inhoud aan diverse wettelijk eisen voldoen. Voorgeschreven is ondermeer dat er een fictief volume van (lxbxh) 200 x 90 x 170 centimeter in past. Gaat dat niet, dan komt zo’n minicampertje niet in aanmerking voor het verlaagd wegenbelastingtarief voor campers. Tweede groep zijn de lagere bestelauto’s, zoals de Peugeot Partner of VW Transporter. Zij zijn voorzien van een laadruimte met een hoogte die tussen 130 en 170 centimeter blijft steken. Die campers mogen van een hefdak worden voorzien om als officiële kampeerauto door het leven te kunnen. Wagens uit groep drie, zeg maar de Fiat Ducato- en Ford Transit-achtigen, voldoen in zogenaamde H2 hoogte standaard aan de laadruimte-eisen. Qua indelingen zijn de onderlinge verschillen per campermerk daar gering. Wie niet slaagt, kan met één van de vele Nederlandse inbouwbedrijven in zee om een eigen interieur te ontwerpen.

Hoewel winters kamperen ook met de buscamper kan – de enorme schuifdeur is dan nog het grootste nadeel – mag het comfort door isolatie niet vergeleken worden met die van de opbouwcampers. Vooral via niet bekleedde autodelen komt veel koude binnen, dus ook voorin de als zitruimte gebruikte cabine.