alles over winterkamperen met de camper. camper is een buscamper in de sneeuw

Winterkamperen Camper

Met een Camper Winterkamperen

In de winter op reis.

Winterbestemming liggen ver weg dus kan winterkamperen met de camper best eens onder niet al te goede omstandigheden plaatsvinden. Geeft niks, want je hebt al het benodigde aan kleding bij je, en om de nacht door te brengen hoef je niet eens naar buiten. De camper moet natuurlijk wel goed zijn onderhouden. Met name de accu’s krijgen het zwaar. Geen wonder met alle verlichting en de verlichting in de woningopbouw aan. Ventilatie en verwarming staan op hoog ingesteld en ruitenwissers, voorruit- en spiegelverwarming, radio en andere accessoires zijn bijna continue ingeschakeld.

Voorbereiden op winterkamperen in een camper:

  • Laat een auto wintercheck uitvoeren (autodealer)
  • Bij twijfel de accu’s vervangen.
  • Gebruik antivries ruitensproeiervloeistof; sproei ook de leidingen vol anders vriezen ze alsnog dicht.
  • Winterbanden zijn soms verplicht, maar zeer zeker aan te bevelen.
  • Sneeuwkettingen zijn onmisbaar; oefen vooraf het omleggen.
  • Behandel rubbers van deuren tegen vastvriezen met rubberstick, vaseline of siliconenspray.
  • Slotontdooier moet mee, maar leg je natuurlijk niet in de auto (Let op! Grafiet is taboe in moderne sloten).

’s Winters in de camper bij je hebben:

  • Werkhandschoenen
  • IJskrabber
  • Extra ruitensproeiervloeistof
  • Zaklantaarn
  • Deurmat voor onder je knieën
  • Stevige sneeuwschep
  • Borstel of stoffer
  • Startkabels en/of sleepkabel
  • Set reservelampen en zekeringen
  • Een zak split maakt wegrijden op verijsde wegen makkelijker

Ook handig aan boord:

  • winterdeksels voor de koelkastroosters
  • een afvalwateremmer waaruit een ijsblok gemakkelijk los laat
  • een sneeuwschep
  • een bezem met lange steel
  • een föhn
  • een (nood)kacheltje, maar let op! Dit kan de warmteverdeling via ringverwarming verstoren

Voorbereiden van de camper voor winterkamperen

  • Leeg de watertank, leidingen en boiler, of laat de verwarming tijdens de rit op een niet te lage stand aan. De opgewekte warmte moet zich tot alle ruimtes kunnen verspreiden, ondanks de rijwind.
  • Leeg het (eventuele) waterreservoir van het spoeltoilet en de toilettank.
  • Leg waterleidingen voor de winter langs de verwarmingsbuizen; bind ze met een touwtje bijeen.
  • Behandel rubbers van deuren tegen vastvriezen met rubberstick, vaseline of siliconenspray.
  • In Zuid-Europa gevulde gasflessen bevatten doorgaans butaangas. Dat bevriest onder 4 graden Celsius. Neem propaan mee.
  • Ringverwarming is eenvoudig uit te breiden naar afgelegen hoeken. De dealer (evt caravandealer) heeft een groot assortiment accessoires beschikbaar. Of kijk even op www.truma.com.
  • Controleer de werking van het verwarmingssysteem.
  • Verwijder leidingen onder de vloer waar mogelijk, of leg ze stak langs de bodemplaat. Daaraan hecht zich onderweg ijs en sneeuw.

Op pad

Met een beetje geluk rijd je over goed onderhouden snelwegennet zonder oponthoud naar de bestemming. Aan het begin van vakanties en op wisseldagen voor hotels en huisjes is het extra druk, maar dan hoeft de kampeerder gelukkig niet op pad. Plan eventueel een tussenstop op een ’s winters geopende camperplaats of  overnachtingcamping. Juist ‘s Winters zijn de bekende sneeuwrijke gebieden vaak niet in één dag bereikbaar. En loop je toch ergens vast? Stap uit de cabine, in de woonruimte en je zit lekker bij de kachel.

Tijdens nachtelijk verblijf op een parkeerplaats bestaat de mogelijkheid dat een sneeuwploeg ’s nachts een grote berg sneeuw voor je bumper legt. Daarom is een stevige goede sneeuwschep onmisbaar.

Reistips

  • Zet de autoradio op een langs de autosnelweg aangegeven zender voor lokale verkeersmeldingen.
  • Laat bij file gaten vallen en trek slechts af en toe bij (brandstofbesparing).
  • Tank tijdig, dus als de tank half leeg is.
  • Monteer sneeuwkettingen zeker als bij nadering van hellingen geen ‘schone’ sporen zichtbaar zijn in de sneeuw. Zelfs op de minste helling is wegrijden met kampeerauto’s (meestal voorwielaandrijving) zonder sneeuwkettingen vrijwel onmogelijk.
  • Sneeuwkettingen om de aangedreven wielen; bij vierwielaandrijving om de voorwielen.
  • Houd afstand, rijd defensief en anticipeer. Dat voorkomt de meeste brokken.
  • Stop verder dan gewoonlijk van de berm, de vangrail of van sneeuwwallen. Bij optrekken kan een auto verschuiven op zoek naar grip.
  • Wintercampings bieden bij aankomst soms autowasservice. Ontdoe de camper zo mogelijk van strooizout

Op de standplaats

  • Kies bij voorkeur een plek in de zon, dat scheelt veel stoken.
  • Zet de deur uit de wind, een zijwand naar het zuiden.
  • Stook de kachel altijd flink hoog op om alle uithoeken van het interieur goed te verwarmen.
  • Ventileer de camper dagelijks twee keer 20 minuten
  • Paar uurtjes weg? Kasten en kleppen open, kussens omhoog, dakluik op een kier om condensvocht af te voeren.
  • Verwarming uitgevallen? Onmiddellijk boiler, tanks en waterleidingen aftappen.
  • Zet de kachel ’s nachts niet te laag om bevriezing in uithoeken te voorkomen.
  • Plaats eventuele steunpoten op plankjes verpakt in plastic. Zo krijg je ze weer uit het ijs los.
  • Camper stabiel, handrem los tegen vastvriezen van de remmen.
  • Gebruik geen afvalwatertank, maar liever een emmer onder de uitstroomopening.
  • Maak de eventuele stroomkabel dagelijks los uit de sneeuw. De (warme) kabel zakt anders steeds dieper en vriest vast.
  • Maak de camper regelmatig sneeuwvrij, glijdend smeltijs kan de ramen bekrassen.
  • Gebruik voor het drogen van kleding en schoenen de badkamer.
  • Sluit gordijnen, rollo’s én/of horren van niet gebruikte ramen.
  • Houd de camperbodem rondom sneeuwvrij.
  • Maak de ramen binnen twee keer per dag droog.
  • Zet de ruitenwissers omhoog of naar voren van de ruit. Een daklawine – afglijdende sneeuw/ijs massa’s – kan dan minder schade veroorzaken.

Zo bespaar je op het gasverbruik…

Bespaartips!

  • Tapijt op de vloer
  • Ondertapijt met een aluminium rug (mits geen vloerverwarming)
  • Bij langdurig verblijf een winterkap over het dakluik
  • sluit koelkastroosters grotendeels af
  • Aluminium raamluifels beschermen tegen krassen van glij-ijs

! 10 kg propaangas is genoeg voor gemiddeld drie tot vijf dagen !

  • Beste geïsoleerde campers: de integraal, vervolgens de duurdere alkoof, dan de halfintegraal, de bestelbus met kampeerinrichting en tot slot de goedkope bestelbus.
  • Bouw de kachel om naar een model op diesel (Truma / Webasto).
  • Scherm de stuurcabine geheel af van de woonruimte met een deken, oude slaapzak of waar mogelijk met een geïsoleerde wand (met deur) of dashboard-isolatiematten (vraag de dealer).
  • Is er geen dubbele bodem, leg dan aluminium gecoate isolatiemat (voor parketvloeren te koop bij de bouwmarkt) neer en daar overheen vilttapijt of vloerbedekking met schuimrug.
  • Autogastanks zijn gemakkelijk navulbaar, maar raken alleen helemaal leeg als de gaskast (minimaal) verwarmd wordt. Bij strenge vorst blijft een deel van het butaangas in de LPG in de fles achter. Gebruik van LPG liefst alleen bij binnen liggende gasleidingen. De kans op condensatie van het gas in leidingen ’s winters aanwezig.
  • Vraag advies over de vele elektrische hulpmiddelen om bevriezingen te voorkomen.
(c) SERV-Media voor ANWB Kampeer & Caravan Kampioen.