Carado I 447

Integraal Camper Carado I 447

Carado I 447

klik op de foto’s voor een vergroting

Carado I 447

Carado nu ook als integraal

Na het opheffen van de productie van Carado caravans, sinds afgelopen seizoen niet meer verkrijgbaar, is in de oostduitse camperfabriek ruimte ontstaan voor productie van een ïntegraalcamper. De modelnamen van de nieuwe Carado zijn net zo eenvoudig als altijd. I 447 en I 449.

Camperfabrikant Carado is gevestigd in het Duitse dorp Leutkirch im Allgau, vlak bij de hoofdvestiging Bad Waldsee van de Erwin Hymer Group, waar het merk deel van uit maakt. De campers worden verder weg, in de Capron-camperfabriek in Neustad gebouwd, ook een EHG-bedrijf. Bovendien komen campers van Sunlight daar vandaan. De overeenkomsten tussen beide merken zijn dan ook groot.

Wie Carado zoekt moet daarom eigenlijk ook Sunlight bekijken. Beide merken komen van Capron en zijn van dezelfde constructie en bouw. Verschillen zitten ‘m met name in de aankleding – de decor keuze op de meubels en de stoffering – en de standaard uitrusting. Ze bieden dezelfde nieuwe integraals, maar wel met andere namen.

Carado I 447De Carado I 449 heeft achterin een vrijstaand queensbed. Verder is de indeling gelijk aan de hier getoonde I 447. De opbouw bestaat uit traditioneel samengestelde sandwichpanelen. Een Fiat Ducato light-chassis ondersteunt de opbouw. De vloer is deels dubbel uitgevoerd. Op het dak ligt polyester, zijwanden zijn met glad aluminium bekleed. Voor de basisprijs ontbreekt hier wel lekkers zoals een passagiersairbag, enkele dakluiken, de luxe pilotenstoelen, een bestuurdersdeur, de cabine airco, de cruise controle, et cetera. Daarom zijn pakketten genaamd ‘Basic’ en ‘Chassis’ aanbevelingswaardig. De integraal camper Carado I 447 stijgt daarmee net geen 5.000 euro ten opzichte van de basisprijs. Door de verlaagde instap is er geen extra opstapje nodig.

Interieur

Met net geen 7,5 meter lengte is de nieuwe integraal niet over het hoofd te zien. Lengte maakt slank, dus qua uitstraling mag hij er zijn. Dat er na aftrek van het rijklaar gewicht nog ruim 500 kg laadvermogen blijft, is prijzenswaardig in deze klasse. Extra lange bedden (210 en 215 cm lang) achterin bestaan uit Carado I 447lattenbodems en schuimmatrassen. Door een ‘lade’ uit te trekken en een vulkussen te plaatsen kan er een tweepersoonsbed opgemaakt worden; in het midden wel met minder comfort. Direct aansluitend aan de slaapkamer ligt de trendy badkamer met helemaal rechts een toiletruimte met wasbekken en helemaal links een douchecabine. De toiletdeur sluit het geheel desgewenst ook van de woonkamer en keuken af.  In de enorme cabine, die zo’n integraal nou eenmaal heeft, misstaan de slanke Fiat stoelen wel een beetje. Aguti captainseats bieden daar meer volume en horen er eigenlijk gewoon in. Als prijspakker laat Carado ze standaard weg. Het Basic-pakket is dan ook hiervoor een aanrader. De zitgroep heeft verder goed ondersteunende voorgevomde kussens op een hoekbank en langsbank. Er boven hangt een tweepersoons handbediend hefbed. Tegenover de hoekkeuken is een 125 liter koelkast met 30 liter separaat vriesvak mogelijk. Ook met oven. Dat zijn dus opties.

Installaties

Zo langzamerhand is de 130 pk diesel van Fiat de standaard geworden, ook gelukkig bij Carado. Om de verlichting in de grote integraal van stroom te voorzien is een 95 Ah accu aanwezig, met passende laadapparatuur. Verlichting is in stroombesparende LED’s uitgevoerd. Carado noemt de toilet/douche heel mooi de ‘miniatuur wellness tempel’ wat ook wel een beetje klopt. Maar je moet de douche zelf afmaken met het Basic-pakket met douchevlonder en wandbekleding. In de basis is deze Integraal volledig, maar zeer karig uitgerust. Let behalve de prijs ook op het extra gewicht van bijbestelde opties. 

Carado I 447

Carado I 447 modeljaar 2018

Technische gegevens (volgens opgave fabrikant)

Chassis Fiat Ducato Light

Motor2.3 l MultiJet Euro 6

Uitrusting onder meer:  ABS, ESP, bestuurdersairbag, Fiat breedspoorchassis, 

Maximum vermogen kW/(pk) 96/(130)/3.600 tpm 

Maximum koppel 320 /1.800 Nm/tpm

Wielbasis: 404 cm

Lengte: 743 cm

Breedte: 233 cm

Hoogte: 294 cm

Stahoogte: 213 cm

Maximummassa: 3.500 kg

Rijklaar gewicht: 2.950 kg

Bedden achter (2x): 210/215 x 80 cm

Hefbed: 200 x 150 cm

Aantal zit-/slaapplaatsen: 4/4

Standaard uitrusting ondermeer: polyester dak, glad aluminium wanden, cabineverduistering, hordeur, verswatertank 10/110 ltr, vuilwatertank 92 ltr, Truma Combi 4 kW verwarming met 10 ltr boiler, ringverwarming, 113 ltr koelkast, Thetford 3-pits gaskookplaat, 230 Volt stopcontacten, aardlekschakelaar, USB-aansluiting, 12 volt stopcontact, Thetford draaibaar toilet, douchecabine, 95 Ah boordaccu, hefbed. Zichtbare (foto’s) opties: luifel.