Camper met basaltvezelplaat
Basalt Vezelplaat?
Tijdens de Caravan Salon 2015, in de Messe Dusseldorf afgelopen augustus, werd door een van de deelnemende fabrikanten een camper voorgesteld waarvan de sandwichpanelen in wand, dak en vloer nu eens niet met aluminium of glasvezelversterkte polyester waren opgebouwd, maar met basaltvezelplaat. Dat materiaal is zo’n 30% lichter dan glasvezelversterkte polyester, meldt de fabrikant. Basaltplaat heeft aan de buitenzijde een structuur vergelijkbaar met die van carbon.
Waar carbonvezel onder enorme hitte – tot wel 3.000 graden Celsius – wordt geproduceerd als lange koolstofvezels, gebeurt bij basaltvezel vrijwel het zelfde, maar bij veel lagere temperaturen. Basaltvezels worden gewonnen uit fabrieksmatig gesmolten materiaal, basaltblokken. Een vreemd idee dat je daar vezels van kunt maken? Welnee, iedereen kent toch ook steenwolvezels als isolatiemateriaal? En wol van glas als isolatiepakket en als gevlochten vezel in polyester? Glas-, koolstof-, carbon- en composietvezel raken steeds meer ingeburgerd. Nu ook de basaltvezel.
Basaltvezel maakt men door basalt uit te hakken in een mijn, dit te verbrijzelen, en vervolgens te verfijnen tot stof dat wordt gescheiden in diverse materialen waaronder de grondstof voor basaltvezel. Dat goedje gaat de oven in om bij 1.400 graden Celsius te worden gesmolten. Uit het gesmolten materiaal wordt een oneindige draad getrokken, het filament. Uit honderden van die draden wikkelt men tijdens diverse chemische processen een garen, het basismateriaal Roving. De verwerking van dat garen is redelijk gelijk aan dat van alle andere vezels. Je kunt het versnijden voor productie van vezelplaatmateriaal, er touwen van maken en weefsels. Een voordeel van basaltvezel is de hittebestendigheid. Het vindt daarom ook steeds meer toepassing als brandwerend materiaal in allerlei vormen, en in bijvoorbeeld afdichtend hittebestendig touw. Nu dus ook in de opbouw van campers.