Recht op garantie
Caravan- en campereigenaren stellen vragen over garantie. Soms worden ze al maanden, zelfs wel langer dan een jaar, van het kastje naar de muur gestuurd.
Vaak helpt de jarenlange goede relatie tussen kampeerder en dealer/verkoper enorm bij het oplossen van problemen. Er gaat daardoor heel veel goed; consumenten krijgen waar ze recht op hebben en er wordt probleemloos aan de wettelijke garantietermijnen en -regels voldaan. Die goede relatie tussen koper en verkoper kan de doortastendheid echter ook wel eens in de weg zitten. De klant mag zich in die gevallen best wat harder opstellen om zijn gelijk te halen binnen een niet al te lange periode. Je recht kennen is dan belangrijk.
De Wet zegt ‘Een consument heeft recht op een deugdelijk product’. Dat product kan van alles zijn, ook caravans en campers. Voldoet een caravan of camper – of een ander product zoals een vouwwagen of kampeeruitrusting – niet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten op basis van de koopovereenkomst, dan kan er sprake zijn van zogenaamde ‘non conformiteit’. Non-conformiteit houdt in dat een verkocht product, gelet op de aard ervan en de eigenschappen die de verkoper heeft gecommuniceerd, niet brengt wat de koper mocht verwachten. Kort door de bocht; Je kunt er zo niets mee! Een beroep op ‘non-conformiteit’ kan verder gaan dan de afgesproken garantietermijn.
Terug naar de verkoper
Voldoet een product niet aan de verwachtingen, dan moet de verkoper het product repareren of vervangen. De verkoper moet dat zelf doen of zelf regelen, en ook nog binnen een redelijke termijn doen. Voor tweedehands caravans en campers geldt ook dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen die een consument ervan mag hebben. Die verwachtingen hangen dan bijvoorbeeld wel samen met de verkoopprijs. Ze kunnen ook afhangen van de informatie die de verkoper geeft over de staat waarin het product verkeerd. Van tweedehands mag je uiteraard minder verwachten dan van nieuwe producten. Bijvoorbeeld bij gebruikte showmodellen, die voor een extra lage prijs worden verkocht. Er is dan minder snel sprake van een ondeugdelijk product.
Meer weten over je rechten als koper? Kijk op de website Autoriteit Consument & Markt, ww.acm.nl. De Europese richtlijn 1999/44/EG regelt de verkoop en garanties voor consumptiegoederen binnen de Europese Unie. Sinds 2003 is die EU-richtlijn opgenomen in Nederlandse wetgeving in boek zeven Burgerlijk Wetboek. ANWB-leden kunnen ook bij de ANWB terecht voor gratis juridisch advies. www.anwb.nl/experts.