Top 10 Elektrische Problemen
Roest en slechte massa zijn meestal de oorzaak van dit soort elektrisch malheur. Onderhoud kan een hoop problemen voorkomen. Deze tips helpen je bij de Top 10 elektrische problemen in caravans!
Top 10 Elektrische Problemen
1/ Maak stekkerverbindingen schoon
Als alle apparaten en lichtbronnen van een caravan (binnen en buiten) in gebruik zijn, kan dat zelfs een zekering van 15 ampère smelten. Fabrikanten spelen daarop in door caravans te voorzien van niet één maar twee constante stroomdraden naar de 12 volt-installatie in het interieur. Daarvan bedient een draad de koelkast en de ander de verlichting en eventuele andere stroomgebruikers zoals de waterpomp. Acht draden bedienen de verkeersverlichting aan de buitenkant van de caravan. Een zware belasting voor de accu als je bijvoorbeeld in het donker achteruit rijdt met alarmlichten aan en je voet op de rem. Het stroomverbruik is dan zomaar 200 watt. De dynamo van de auto neemt dat voor zijn rekening, maar bij zo’n hoog stroomverbruik zijn goede kabelaansluitingen essentieel. Stekkertjes maak je schoon en contacten blijven werken met contactspray.
2/ Vervang roestige stekkers
Geoxideerde stekkertjes en draadjes veroorzaken regelmatig elektrische storingen in de caravan. Vaak zie je niet dat er wat mis is tot je een stekker of stekkerdoos open schroeft. Al zijn de uiteinden van een stroomdraad vaak vernikkeld, door vuil, vocht en roestige schroefjes kan de weerstand in een van de aansluitingen sterk toenemen. Voor problemen met aansluiting in/aan de auto sturen caravanbedrijven je door naar een autobedrijf. Tijdens een onderhoudsbeurt kunnen de mensen van de werkplaats ook de 13-polige stekker(doos) voor je controleren.
3/ Lange stroomdraden met veel aansluitpunten
De oorzaak van een slecht werkende koelkast onder het rijden is vaak corrosie in de stekkerdoos, slechte verbindingen of het ontbreken van massadraden in de kabelboom. De perfecte stroomverbinding naar de koelkast kan weliswaar 16 ampère aan, maar lange stroomdraden met veel aansluitpunten zorgen ook voor spanningsverlies. Zoveel dat zelfs een koelkast in goede conditie op 12 volt 20% of meer vermogen kan verliezen. In dat geval werkt hij niet meer.
4/ Repareer of vervang een zoemende omvormer
Brommen of zoemen van een omvormer kan ontstaan door een defect, slijtage of een versleten of vervuilde ventilator. Vaak is de veroorzaker de transformator in de omvormer. Het wisselende magnetisch veld rond de spoel veroorzaakt trillingen die we als gebrom horen en meubelplaat of de caravanwand versterken dat geluid. Monteer de omvormer indien mogelijk op dempend materiaal zoals een rubber matje.
5/ Zorg voor goede massa-aansluitingen
Reageert de verkeersverlichting van je caravan op andere lampen, dan is er waarschijnlijk sprake van een probleem met de massa van de bedrading. Controleer dan eerst eens of in de aansluiting naar de auto wel alle 13 draden aangesloten zijn, ook de massadraden dus. Contacten van lampjes in lichtunits zijn soms geoxideerd, soms drukken ze onvoldoende tegen de contacten van het lampje. Schroef de lichtunits eens los en neem de lampjes uit. Reinig de contacten, buig ze voorzichtig een millimeter ruimer (voor extra druk tegen het lampje) en spuit ze in met wat contactspray.
6/ Check het accutype en de instelling van de acculader
Lees voor de aankoop van een moderne accu eerst eens de gebruiksaanwijzing van de omvormer en/of oplader in je caravan. De oplader is niet altijd geschikt voor de modernste accutechniek. Op een omvormer, lader of laadblok is vaak een keuzeschakelaar geplaatst waarmee je het accutype instelt. Soms is die mogelijkheid voor de eindgebruiker verstopt, of gewoon afgedekt met bijvoorbeeld een stickertje. Eventueel stem je de keuze voor een accu af op het aanwezige oude exemplaar.
7/ Vervang de kraanschakelaar of pomp
Komt er geen water uit de kraan, dan is er geen stroom, de pomp of de kraanschakelaar is defect. Controleer dan eerst via een andere kraan – indien aanwezig – of de pomp ook daar niet werkt. Draait de pomp bij een van de kranen wel, dan is van de andere kraan de schakelaar defect. Contacten in de schakelaar kunnen defect raken door vocht en oxidatie en door inbranden door vonkvorming. Een te veel stroom trekkende pomp kan de schakelaar te zwaar belasten, daarom is het vaak ook verstandig gelijktijdig de pomp te vervangen. De pomp raakt vaak defect door droogdraaien. Van defecte caravan/camperkranen kun je soms alleen de pompschakelaar vervangen.
8/ Beschadigde 230 volt kabel
Soms ontkom je er niet aan en ligt de stroomkabel over een pad of weggetje. Verkeer dat over de kabel rijdt kan de stroomkabel inwendig beschadigen. Het is niet uitgesloten dat storingen door een defecte kabel zich pas na enige tijd manifesteren. Pas als de weerstand in de kabel toeneemt zorgt de aardlekschakelaar of zekering voor stroomafsluiting. Bij bijzondere elektrische storingen in het 230 volt-circuit is de kabel daarom ook verdacht. Gebruik (tijdelijk) een andere kabel om kabeldefecten uit te sluiten.
9/ Controleer de aarding van het chassis
Op de camping sluit je de caravan aan op 230 volt van de stroompaal. Daarom is elk metalen deel in een caravan geaard via de stroomkabel naar de paal. Zelfs de aluminium buitenwand en het chassis. Het kan geen kwaad deze aardedraden eens te controleren. Je vindt ze ook onder het aanrecht en onder de kookplaat. Controle van de aarding valt ook onder de Bovag-onderhoudsbeurt.
10/ Laat de boordcomputer goed instellen
Van moderne auto’s waaraan een trekhaak is gemonteerd, moet de garage de boordcomputer instellen op de trekhaak. Niet zelden vergeet men dat. De boordcomputer moet ‘leren’ dat er een aanhangwagen mee gaat. Bij vergeten of verkeerde instellingen in de computer ontstaan vreemde lichteffecten; of er brandt na enige tijd gewoon niets meer.