Boordaccu systeem Hymer Smart Battery System review

smart battery system

Zes geheel zelfstandige modules vormen één batterij. Geen centimeter dikke aansluitkabels meer nodig.

Hymer Smart Battery System 

Hymer presenteert een unieke oplossing voor het leveren van extra stroom in recreatieve voertuigen. Het systeem slaat energie op in samenwerkende Lithium-Ion en loodbatterijen. Met het Smart Battery System van Hymer kun je aanzienlijk meer stroom afnemen en is de levensduur van de conventionele boordbatterij toch gegarandeerd langer. Mits natuurlijk wel een goede energieberekening is gemaakt. 

Een boordaccu is standaard in elke camper. Heb je meer stroom nodig, dan plaats je er eentje bij. En hup, weer 30 kilo laadvermogen weg. Met het nieuwe systeem van Hymer wordt een lichtere, maar veel sterkere ​​Lithium-accu bijgeplaatst. Hymer’s HY-Tec lithium 135 Ah accu bestaat uit zes afzonderlijke modules die parallel aan de boordaccu zijn aangesloten. Met deze accu stijgt de totale capaciteit met 135 AH. Een traditionele AGM/Gel accu kun je tot net even over de helft ontladen, de Lithium helemaal. 90 Ah AGM/GEL + 135 Ah lithium betekend dus ongeveer 50Ah + 135 Ah = 185 Ah beschikbaar. Deze in principe eindeloos uitbreidbare cluster accu’s – zes modules per keer, het is maar net hoeveel stroom je wilt – verhoogt de capaciteit en prestaties van de loodaccu, en verdrievoudigt de efficiëntie. En indien optimaal gebruikt, verlengt het de levensduur tot ongeveer tien jaar. 

Door de robuuste vormgeving en dunne kabels kun je de accumodules gemakkelijk overal plaatsen. Ook in caravans met een accu.

De lithiumbatterijen in het systeem ondergaan de meeste oplaadcycli, daar zijn ze superieur sterk in. Bij (tijdelijk) grote stroomvraag, bijvoorbeeld koffie zetten op 230 Volt vragen (met een inverter), leveren beide accu’s stroom en laadt de lithiumbatterij de boordaccu daarna weer bij, waardoor nooit schadelijke diepe ontlading ontstaat. In onze een week durende test raakte de AGM-accu dan ook niet verder leeg dan 71%.

Voordelen zijn de enorm toegenomen capaciteit en de gewichtsbesparing (vijf kilogram). Belangrijker is nog de langere levensduur, door een altijd optimale laadtoestand van de standaard boordaccu. Door de twee batterijsystemen te verbinden is het systeem ook erg vorstbestendig. Bij stroomvraag onder 5° C zal de loodaccu even stroom leveren voor opwarming van de Lithium, waardoor de volledige capaciteit beschikbaar komt.

De prijs – 1 HY-Tec accu, displays en kabelsets – is wel pittig: € 2.999 exclusief montage. Daar kun je ook heel wat loodaccu’s voor vervangen. 

De systeemvolgorde is (1) boordbatterij laden (2) lithiumbatterij laden (3) gebruik lithiumbatterij (4) gebruik boordaccu.