Alles Over De Halfintegraal Camper
Tijdens de zoektocht naar een nieuwe camper passeren vier basisvormen de revue. Hier vind je alles over de halfintegraal camper en drie andere modellen met de namen buscamper, alkoof en integraal. We hebben de plussen en minnen van de vier basismodellen op een rijtje gezet.
De Sportieve kilometervreter
Alles Over De Halfintegraal Camper
De halfintegraal camper oogt sportief en is mede daardoor de populairste van alle campers. Omdat dit type veel weg heeft van de alkoofcamper is een vergelijking daarmee eigenlijk meer op z’n plaats. Maar bij een goed ontwerp, met bijpassend kleurenspel springt de auto als onderdeel nog nauwelijks in het oog. Daarvoor zorgen dan het ‘petje’ boven de cabine en de vorm van de stroomlijn naast de portieren van de cabine. De vergelijking met de vol-integraal komt in dat geval een stuk dichterbij.
Door gebruikmaking van lage chassis, hebben de campers ook een laag zwaartepunt en krijgen zo automatisch betere rijeigenschappen mee. Met sterke motoren zijn dan hoge kruissnelheden mogelijk. De halfintegraal is er vanaf net geen zes meter lengte tot een metertje of acht.
Het bed boven de cabine ontbreekt, waardoor deze camper dus aanzienlijk lager uitvalt. Dat heeft gevolgen voor de stahoogte, die meestal enkele centimeters onder twee meter blijft steken. Door het stalen dak van de stuurcabine helemaal weg te snijden ontstaat een riante doorgang tussen de woning en de auto. In vrijwel elke indeling worden de cabinestoelen daarom net als in een integraal betrokken bij het interieur. Met de stoelen omgedraaid ontstaat dan een riante zitgroep van banken en losse zetels. Pas ‘s winters merk je dat in de autocabine’s veel kou neerdaalt van de ramen en kale metalen delen. Afschermen zoals in de alkoof is hier niet mogelijk en isolerende maatregelen met schermen voor de ramen gaan ten koste van het uitzicht op omringend winterlandschap.
Een trend is de combinatie van een compleet interieur met een tegen het plafond op te bergen hefbed boven de zitgroep. Daarmee ontstaan extra slaapplaatsen, maar vaak ten koste van de stahoogte of de slanke lage bouwvorm. De twee comfortabele extra slaapplaatsen die zo ontstaan zijn voor velen een welkome aanvulling. Deze halfintegraal is doorgaans vierpersoons. Met twee vaste bedden kunnen, vaak optioneel aangeboden, comfortabeler banken met voorgevormde kussens in het interieur worden geplaatst.
De halfintegraal is standaard van veel uitrusting voorzien, al dan niet via een aantrekkelijk geprijsd pakket. Die pakketten zijn veelal sfeerbepalend en belangrijk voor het uiterlijk. Onderzoek dus de opties en wat ze inhouden voor raamkaders, dakrailing, trappen en andere beeldbepalende voorzieningen. Populaire opties als luifels, een grotere koelkast, sterke motoren en een automatische schotelantenne brengen samen ruim 100 kilo extra gewicht. Het laadvermogen van modellen tot 3,5 ton loopt daardoor sneller terug dan menigeen bevroedt. Lichtgewicht bouw lost steeds meer problemen op, maar gewicht blijft, zeker boven 7 meter lengte, een aandachtspunt. Een minder brede versie van de halfintegraal krijgt soms de toevoeging Compact of Van. De besparingen in afmetingen, en daardoor in gewicht, vinden met name in de breedte plaats. Zo gaan ze dus ten koste van ruimte in het interieur. Een garage of fietsenberging achterin heeft gevolgen voor de bodemvrijheid van de derrière.