SERV-Media terugroepacties

Caravanbanden en klapbanden

Caravanbanden en klapbanden; die horen bijna bij elkaar. Daarom moet je je banden altijd goed controleren, voor elke langere rit. Na ontvangst van een fors aantal meldingen, eind 2014, over caravanbanden en klapbanden tijdens caravanreizen, liet de KCK, het kampeertijdschrift van de ANWB, na overleg met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), een dringende waarschuwing uitgaan. Hier onder lees je er over. Inmiddels is het aantal klachten weer afgenomen. Controleren van caravanbanden door de gebruiker blijft noodzakelijk.

Leken in eerste instantie alleen recente caravanbanden van een bepaald merk te lijden onder overmatige slijtage, met zelfs klapbanden tot gevolg, inmiddels wordt de getroffen groep breder. Naar aanleiding van opvallend veel klachten van KCK-lezers, komen we met specialisten van de RDW tot de conclusie dat banden van het merk GT KargoMax ST 6000 in sommige gevallen slijtage-gevoeliger zijn bij gebruik onder caravans met een zogenaamde Delta-as. Regelmatige controle is daarom absoluut noodzakelijk. De familie Frissen schreef in juli 2014: “Vorige week kregen we een klapband met onze 3 jaar oude caravan. Onder de caravan waren banden van het merk GT Kargomax ST 6000 gemonteerd. Gewoon pech dacht ik, maar kennissen constateerden dat bij hun twee jaar oude Knaus-caravan het draadwerk uit een van de banden stak. Het slijtagepatroon was identiek.“

kargomax versleten-minDeze melding werd al snel gevolgd door meer, uiteindelijk 24 klachten, waaronder die van een ANWB-reisbegeleider. Onder zijn caravan uit 2013, een caravan met Delta-as en Kargomax caravanbanden, bleek één band na slechts 8.500 km tot op de draad versleten. Na eenzijdige vervanging door een Firestone constateerde hij dat de andere Kargomax na nog eens 8.200 km vrijwel uiteen viel. Een technische mankement werd niet gevonden. De Delta-as van AL-KO is populair bij caravanfabrikanten. De Delta-as is herkenbaar aan de knik in het aslichaam en het typeplaatje op de as. Deze as stabiliseert de caravan beter in bochten en bij slingerbewegingen. Het buitenste wiel ‘verzet’ zich dan steeds tegen optredende centrifugaalkracht met een tegengestelde kracht. Is de afstelling van het toespoor tussen de wielen echter niet optimaal, de wielen staan voor iets dichter bij elkaar dan achter, dan ontstaat extra bandenslijtage. Wordt de maximum aslast niet gehaald, of erger, is die overschreden, de caravan is dan overbeladen, dan kan de slijtage nog sneller toenemen. Dat geldt ook als niet de optimale bandenspanning wordt gehanteerd.

Controleren

Controleer voor elke rit met een zaklantaarn het slijtagepatroon van de banden. Zijn er afwijkingen of overmatige slijtage zichtbaar, raadpleeg dan je dealer of een aanhangwagen- of bandenspecialist. De oorzaak moet gezocht worden in de belading, bandenspanning of afstelling. Bij assen van het type Euro-Plus kan het toespoor afgesteld worden. Over assen van andere merken hebben we vooralsnog geen klachten ontvangen.

Zijn jouw veiligheid of de verkeersveiligheid in gevaar of gevaar geweest? De RDW kan voertuigen en voertuig gerelateerd meldingen van particulieren over niet veilige producten in behandeling nemen. www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Voertuigveiligheid.aspx .