Wim de Roos en zijn Jeep Wrangler ‘No Limits’
Deze Jeep was mijn ‘andere wereld’; mijn kans om te ontsnappen aan de normale dagelijkse zaken. Achter het stuur vergeet ik alles, raakt m’n hoofd leeg en voel ik me een avonturier die op zijn manier grenzen verlegt. Mijn vrouw is er in de loop van jaren ook helemaal naartoe gegroeid. De No Limits Jeep was ons vakantie-reismaatje en onze grote hobby.
Tekst (c) Wim de Roos voor het magazine ‘7’ van de Europese Jeep Owners Group
Het Jeep-virus sloeg toe toen ik als Nederlands militair een paar jaar werd geplaatst bij een Amerikaans legeronderdeel. Na een Jeep Wrangler YJ met gepimpte 4.2 liter motor – een week na aankoop vertrokken we daarmee voor vier weken en bijna 9.000 km naar de Noordkaap en kampeerden in de sneeuw – kwam de huidige TJ bij toeval op ons pad. De bumper, verhoging en wat andere aanpassingen waren al aangebracht, een mooie basis om op verder te bouwen. Als eerste ging de hardtop er af, want daarmee wil ik niet geassocieerd worden. Het raam is NOOIT dicht.
Als eigenaar van een Jeep maak ik deel uit van een enorme internationale groep ‘vrienden’ die ik heb ontmoet via m’n website, de daaraan gekoppelde facebook en twitter. Maar ook gewoon onderweg en tijdens Jeep-evenementen, Jeep Jamborees en via de Jeepey No Limits Jeep Club in Engeland hebben we een smak aan hulpvaardige, eerlijke, lieve vrienden overgehouden, waarmee we minstens drie keer per jaar gaan terreinrijden op de meest afgelegen wegen. En na een evenement en soms ook zelfs de zwaarste uitdagingen, gaan we altijd rijdend naar huis. En dan ben ik trots op m’n Jeep. Ik geniet ook echt van die dagelijkse contacten, die het Jeep-bezit me brengt. Ook met mensen uit landen als Irak en Iran, Libië of Australië. Maar ook in het voormalig Oostblok zijn heel veel liefhebbers. Dat resulteerde bijvoorbeeld in een reis door Roemenie, Bulgarije, Albanië en Bosnië Herzegovina. Ans en ik hebben samen alle landen van Europa aangedaan en overal prachtige off-road locaties bereikt. Je kunt al Jeep-eigenaar altijd op hulp rekenen. Op m’n website vind je er alles over terug. IJsland is verreweg onze favoriete bestemming. We zijn er nu twee keer geweest, eerst met onze Jeep en Kasten-tent, de laatste keer IJsland met onze nieuwe 3 DOG camping OffRoader tenttrailer aan de haak. En een nieuw bezoek staat op stapel. Oefenen voor de te verwachten sneeuw en kou doen we ‘s winters in Oostenrijk. Daarom raakten we niet in paniek toen we de laatste keer uren lang vastzaten op een hoog sneeuwduin tijdens een sneeuwstom. Dat is avontuur en de Jeep redde ons tot nu toe altijd overal veilig uit.
Enkele modificaties aan de NL-Jeep zijn:
- Een ingekort roestvrijstalen Borla uitlaatsysteem en waterdichte ontsteking aan de motor.
- Een beresterke Full-Traction 4,5-inch Flex Arm verhogingsset, zware schroefveren en een kist bomvol aangepaste onderdelen, chassisverstevigingen, ontkoppelbare stabilisatorstangen en een versterkt stuurhuis.
- Beschermplaten onder de assen, het stuurhuis, de stuurinrichting, de motor, de versnellingsbak en de carrosserie.
- We veranderden de eindreductie ivm de grotere wielen.
- Er zitten persluchtbediende lockers in de differentieels voor en achter.
- Aanpassingen waren nodig aan de tussenbak om vibraties door de verhoging te voorkomen en we monteerden sterkere aandrijf- en steekassen.
- Mickey Thompson SiteBiter offset velgen met 33” (Ø84cm) MTZ banden en een onder de motorkap een ingebouwde compressor.
- Bredere spatborden met extra 4,5 cm rubber modderranden waren wettelijk nodig.
Om onszelf overal uit te redden hebben we de vierwielaandrijving met hoge en lage gearing, een sterke Warn XD9000 lier met staalkabel, sleeplinten tot 15 ton, katrollen, kettingen, sneeuwkettingen, een internationale CB-radio (27-mc), twee navigatiesystemen, twee brandblussers, een hy-lift krik op de motorkap, twee highpower schijnwerpers voor en vier op de motorkap, tot slot LED-flootlights aan de zijkanten.
De Jeep is na ruim 20 jaar verkocht. De kosten liepen te hoog op. We zijn in afwachting van een andere. Waarschijnlijk komt die er als we stoppen met werken.