Zambezi Off-Road Tenttrailer Vouwwagen

Zambezi Off-Road Tenttrailer

Zonder of met varioluifel, de Zambezi Off-Road Tenttrailer is opgezet binnen een paar tellen

Zambezi Off-Road Tenttrailer

De Aart Kok Zambezi Off-Road Tenttrailer vouwwagen is een raspaardje met een hardtop. Hiermee wil je bij elke camping onderweg stoppen om gezien te worden. Het opzetten van de vouwwagen gaat lachwekkend licht: dankzij de dubbele gasdrukveren vouw je hem met één pink uit tot een luxueus onderkomen.

Opzetten

Nadat je de Zambezi Off-Road Tenttrailer waterpas hebt gezet met neuswiel en uitvalpoten, opent de ogenschijnlijk zware kunststof deksel van de wagenbak zich met verbazingwekkend gemak, daarbij geholpen door dubbele gasdrukveren die het deksel op elk moment in evenwicht houden. Laat halverwege maar gewoon los, het deksel blijft hangen! Eenmaal uitgeklapt, is de tenttrailer klaar voor gebruik. Rits de luifel (optioneel) eraan zet de wederom lichtgewicht luifelstokken op spanning. Span af met scheerlijnen en kamperen maar.

Gebruik

De opengeklapte deksel van de Zambezi Off Road hangt 10 cm boven de grond door de imperiaal. Hoog en droog, zo’n vloertje. En sterk, want je kunt er rustig op springen. De slaapcabine herbergt een tweepersoonsbed met luxe, koudschuim matras en dito lattenbodem. Rondom de slaapcabine zitten drie heldere folieramen met muskietengaas en blindering, die van binnenuit is te reguleren. De deuropeningen aan voor- en achterzijde zijn wegrolbaar en een uitzetbaar luifeltje aan de kopse kant van de wagenbak zorgt ook weer voor extra ventilatie. Bagage kun je alleen in- en uitladen als de wagenbak is uitgeklapt. De varioluifel kan op diverse manieren worden uitgezet, al naar gelang de weersomstandigheden eisen.

Materiaal

Deksel en wagenbak zijn van tweelaags polyester dat aan elkaar bevestigd zit met twee stevige rvs-vrachtwagenscharnieren. Door en door gekleurd zodat beschadigingen onzichtbaar weggepolijst kunnen worden. Het AL-KO onderstel is voorzien van een 1.300 kg as, waterdichte lagers, ‘heavy duty’ schokdempers en aluminium velgen. Het luxe bed heeft een lattenbodem die zowel horizontaal als verticaal is geveerd. Het reservewiel hangt onder de wagenbak en dat beperkt de bodemvrijheid. Op de v-dissel zit een perfect werkende handrem met gasdrukveer, een koppelingsindicator en de oplooprem met terugrijautomaat.

(Wie een beetje serieus genomen wil worden als kampeerder, vertoont zich niet met een oude vouwwagen. Nee, tegenwoordig is een off-road tenttrailer het helemaal. In drie blogs nemen we drie stoere tenttrailers onder de loep; de Zambezi Off Road, de 3 DOGcamping Offroader en de Holtkamper Cocoon XL Ultimate Off Road.)