Dag 21 Foroy Noorwegen – Thorghatten Noorwegen (±215 km)

6e overtocht Foroy – Agskardet (±10 min)

7e overtocht Jektvik – Kilboghamn (±60 min)

8e overtocht Nesna – Levang (±25 min)

9e overtocht Tjotta – Forvik (±60 min)

10e overtocht Anddalsvag – Horn (±20 min)

Vandaag kunnen we uitslapen. Uit de spoorboekjes hebben we een route uitgestippeld die via vijf bootverbindingen naar Thorgatten leidt. De eerste overtocht tussen Foroy en Agskardet is geen probleem. Tegen 10.30 rijden we in Jektvik bij de tweede boot de kade op. Helaas vaart de pont van 11.45 uur op zondag – dagen van de week tellen we niet meer – niet en gaat de eerstvolgende boot pas om 15.20 uur. Er zit niets anders op dan te wachten, want omrijden is geen optie en de doorsteekjes over onverharde wegen zijn afgesloten. We besluiten ons geen zorgen te maken en af te wachten hoe ver we vandaag komen.

De veerboot gaat precies op tijd en komt om 16.20 uur, weer precies volgens schema, aan in Kilboghamn. Dat geeft ons 70 minuten om de 91 kilometer naar de andere kant van het eiland, naar Nesna af te leggen. In een soort race met een stuk of vijf andere reizigers, scheuren we het eiland over en als we de boot oprijden vaart die ook gelijk af. Ze hadden vast gehoord dat er ook nog een rode Jeep moest komen. Op deze veerboot staan we met nog maar vier auto’s, dus eentje is onderweg nog afgehaakt. Een klein halfuurtje later zijn we in Levang, waar we weer alleen de weg op gaan. We volgen weg 17 naar Tjotta. Die brengt ons over een enorme tolbrug, de Helgelandsbrua.

De tuibrug is 1.065 meter lang en 168 meter hoog met het wegdek 40 meter boven zeeniveau. We maken een aantal foto’s vlak bij de tolhuisjes en mogen na betaling op ons gemak oversteken. Stoppen is verboden, maar voor ons vandaag toegestaan. De eilandengroep die we passeren is weer indrukwekkend en over de rotsen rijd je hier en daar zo het fjord in. In Tjotta eten we weer eens een warme hap op de parkeerplaats bij de veerboot. Deze keer is het paste uit een pakje, boordevol gehakt en lekker pittig. Natuurlijk een broodje er bij. Het weer is behoorlijk opgeknapt, boven zee breekt de bewolking zelfs open. Van Tjotta naar Forvik is een uurtje varen, waarna we nog zeven kilometer rijden tot het haventje van Anddalsvag.

De laatste boot naar Horn is op papier net weg, maar het bordje bij de kade geeft als lichtpuntje aan dat hij bij weinig klanten blijft liggen en vanaf de overkant de kade in de gaten houdt. Hij vaart dan niet volgens de dienstregeling. Net als we besloten om de tent honderd meter van de kade op te zetten, zien we de veerpont aan de overkant de haven uit tuffen.

We zijn gespot toen ik met de Jeep ‘dreigde over te steken’ en de schuine kade naar benden af reed naar het water. Er komt een geheel lege boot om ons te halen en als enige passagiers gaan we mee naar de overkant, naar Horn. Om 23.45 uur staat de tent op camping Thorghatten, meer dan een weiland is het niet, en zit ik aan een biertje. Tijdens een van de boottochtjes van vandaag passeerden we ook nog de Poolcirkel, iets dat met veel tamtam wordt aangekondigd. Op welke boot, dat is ons even ontschoten.